2018 Trek 1120 bikepacking Stache 7 1200x800Jedziemy na wycieczkę, bierzemy Staszka w teczkę, a Staszek fiku miku...zamienił teczkę na zgrabny i powabny bikepackingowy szkielet. Dla turystów-purystów ciekawostka, ale dla miłośników marki Trek - "must see"

Michał Śmieszek

Bikepacking jest obecnie w rozkwicie, choć Polacy bardziej wolą klapki Kubota, biełyj skarpeting i parawaning od prawdziwej, aktywnej turystyki rowerowej w wydaniu off-road. Mimo wszystko nie narzekamy, lecz cieszymy się z każdego nowego gadżetu, który przybliża nas do "nowoczesnego świata" i umożliwia zasmakowanie rowerowej przygody.

Tym razem o miłośnikach bikepackingu pomyśleli panowie z fabryki snów z Waterloo, czyli po prostu Trek Bicycles. Otóż przygotowali specjalny zestaw racków na przód i tył, który umożliwia komfortowe przytwierdzenie bikepackingowych sakw oraz akcesoriów. Chwilowo jest jeden zasadniczy warunek: należy dodatkowo dokupić do szkieletu rower....ot taki nieco niezwykły i kultowy...Trek Stache.

Chmmm...a może jednak nieco na odwrót. W sensie, że Trek tak naprawdę przygotował nowy rower bazujący na kultowym Staszku i wyposażył go w fabryczny bikepackingowy rack-set. Dokładnie tak! W kolekcji 2018 pojawi się bowiem TREK 1120 - seriozny, wyprawowy bolid.

Bazą jest zmodyfikowana, aluminiowa rama wspomnianego Trek Stache 29+. Wyposażono ją w szereg gniazd "salsa anycage", umożliwiających montaż wszelakich gadżetów, ale gwoździem programu jest właśnie stelaż pod sakwy, zarówno te montowane na kierownicy oraz z tyłu roweru.

2018 Trek 1120 bikepacking Stache 6

Trek wyszedł na przeciw komentarzom ludzi obeznanych z tematem. Przedni "bagażnik" umożliwia niemal bezkolizyjny (z pancerzami i przewodami) montaż "rolki" oraz obniża wysokość bagażu w porównaniu do "standardowego" rozwiązania. Aspekt istotny w przypadku potężnych kół 29+. Tylny stelaż to także przemyślana konstrukcja. Przede wszystkim umożliwia efektywne zamocowanie bagażu do mniejszych ram oraz tych wyposażonych opuszczaną sztycę "myk-myk".

Wracając do roweru. 29+ nie umarło, lecz przechodzi metamorfozę - dowodem jest choćby właśnie Trek 1120. Projektanci nie poszli na łatwiznę - oprócz nawiercenia w karbonie paru ekstra dziurek, zmodyfikowano geometrię. Wydłużono między innymi tylne widełki z 400 do 420mm, skrócono górną rurę oraz obniżono suport o 3mm, wyostrzono kąt główki do 70.3° (vs 68.4° w "Staszku"). W efekcie Trek 1120 zyskał na stabilności kosztem naturalnie zwinności. To akurat nie problem, bo objuczony 29er i tak nie będzie fruwał po bandach.

2018 Trek 1120 bikepacking Stache 3

Do budowy 29+, "Staszkowej" wariacji wykorzystano sprawdzony stop Alpha Platinum. Zaimplementowano najnowsze technologie, jak choćby powiększony rozstaw osi BOOST 148 oraz "opatentowaną" konstrukcję prawego "chainstay'a", znaną z pierwowzoru. Swoją drogą Chińczycy nie mają z tym patentem problemu....Na pokładzie Treka 1120 znajdziecie ponadto wewnętrzne prowadzenie cięgien oraz przewodu sztycy myk-myk, suport Press-Fit 92 oraz firmowe haki "Stranglehold".

Rama umożliwia montaż amortyzatora, ale Trek poleca sztywny widelec z węgla - HCM Carbon Fork, także w standardzie BOOST 110. Wisienką na torcie są wspomniane wcześniej potrójne gniazda "salsa anycage".

Osprzęt tego turystycznego czołgu jest dobrze dopasowany do jego przeznaczenia. Tam gdzie można, wykorzystano komponenty sygnowane logiem Bontragera. Napęd zapewnia sprawdzona grupa Shimano SLX 11sp (11-46T) oraz mechanizm korbowy Race Face 1x z koronką 30T. Koła Bontragera obuto...oczywiście w opony Bontrager Chupacabra 29x3.0". Poniżej proponowana specyfikacja:

Koła

  • Front Hub Bontrager sealed bearing, alloy axle, Boost110
  • Rear Hub Bontrager alloy, Boost148
  • Rims SUNringle Duroc 50 SL 28-hole
  • Tires Bontrager Chupacabra, Tubeless Ready, Inner Strength sidewalls, aramid bead, 29×3.00″

Napęd

  • Shifters Shimano SLX M7000, 11 speed
  • Rear derailleur Shimano SLX M7000, Shadow Plus
  • Crank Race Face Aeffect, 30T Direct Mount Narrow Wide
  • Bottom bracket PF92
  • Cassette Shimano SLX M7000, 11-46, 11 speed
  • Chain Shimano HG-601

Komponenty

  • Saddle Bontrager Montrose Comp
  • Seatpost Bontrager Drop Line 125, internal routing, 31.6mm (15.5: Drop Line 100)
  • Handlebar Bontrager Crivitz, 31.8mm
  • Grips Bontrager Race Lite, lock-on
  • Stem Bontrager Elite, 31.8mm, 7 degree, w/computer & light mounts
  • Headset Integrated, cartridge bearing, sealed, 1-1/8” top, 1.5” bottom
  • Brakes SRAM Level T hydraulic disc

Rower już niedługo pojawi się w sprzedaży. Sugerowana cena detaliczna: 2500USD. Przy niskim kursie dolara brzmi zachęcająco.