http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Breezer%20SuperCell/2014_Breezer_Supercell_Team.jpg

Hasło "fura, skóra i komóra" jest juz passé. Od dziś, aby być "dżezi", albo jeszcze lepiej - "frizi" należy zapisać się na listę społeczną i drogą kupna nabyć najnowszą SUPER-KOMÓRKĘ autorstwa jednego z ojców MTB.

Michał Śmieszek

 

O kim mowa? Tym razem nie o Jurku Rybaku, lecz o jego rówieśniku Joe Breeze i kultowej marce Breezer Bikes, która właśnie zaprezentowała całkowicie nową, w pełni zawieszoną konstrukcję do zaawansowanego "all mountain" - Breezer SuperCell.

 IMG 9861

Zdaniem twórców SuperKomórka reprezentuje najnowszą generację rowerów z pełnym zawieszeniem na kole 29". Joe Breeze, jeden z twórców nowoczesnego roweru górskiego, podjął współpracę z Sotto Group - wiodący zespół inżynierów i projektantów w branży kinematyki układów amortyzujących, który jest odpowiedzialny między innymi za zawieszenie "switch" w rowerach Yeti. Efektem obecnego przymierza jest system MLINK ™, który ponoć na nowo definiuje jazdę oraz efektywność rowerów full-suspension na dużym kole 29".

" Kiedy latem ubiegłego roku wprowadziliśmy na rynek REPACK™, nowy full all-mountain, okazało się, że wspina się oraz prowadzi tak niesamowcie, iż jest w stanie zmienić spojrzenie ludzi na możliwości dzisiejszych rowerów AM" - powiedział JT Burke, Brand Menago marki Breezer. "A z Supercell, naszym nowym "ścieżkowcem", możemy przesunąć tę granicę jeszcze dalej. Nasza opatentowana technologia zawieszenia MLINK jest tak wydajna, iż np. konieczność blokady jest już piesnią przeszłości. Dosiadający nowego Breezera widzą, jak szybko może wspinać się i prowadzić rower ze zrównoważonym i wydajnym pełnym zawieszeniem."

2014 Breezer Supercell Team Detail 1
2014 Breezer Supercell Team Detail 3
2014 Breezer Supercell Team Detail 2 2014 Breezer Supercell Team Detail 5

O co to w tym wszystkim chodzi? Otóż przez ostatnie 15 lat, tj od pojawienia się w 1977 pierwszego fulla XC/Trail w stajni Breezer, systemy amortyzacji ewoluowały niemiłosiernie od wiotkich i nierozwojowych z punktem obrotu umieszczonym w pobliżu tylnej osi do bardziej zaawansowanych, gdzie głównym elementem są krótkie przeguby umiejscowione przed tylnym kołem. Sęk w tym, że te rozwiązania wymuszają stosowanie dłuższego ogona i są zdecydowanie bardziej obciążone. Za to, zdaniem pomysłodawców, Mlink, w przeciwieństwie do konkurencji, ma tak rozmieszczone osie obrotu (w środku rur łańcuchowych, że nie wymaga stosowania platformy, np. Pro Pedal lub blokady skoku w celu efektywnego pokonywania podjazdów. U konkurencji, układy zawieszenia niejednokrotnie faworyzują albo redukcję efektu "kickback", albo "brakejack". Oczywiście jedno kosztem drugiego. MLink równoważy przeciwstawne siły pedałowania i hamowania tworząc niezwykle wydajną platformę. Sukces pracy całości jest także efektem optymalizacji pod charakterystyczną geometrię rowerów ze staji Breezer. Panowie podkreślają, że Repack oraz najnowszy 29er SuperCell, to jedyne rowery wyposażone w tą technologię. 

Pan Burke idzie znacznie dalej w swoich rozważaniach twierdząc, że Supercell i jego MLINK w połączeniu ze słynnym i doskonałym "prowadzenie się" rowerów Breezer łączy użytkownika ze szlakiem w intymnej i całkowiecie przewidywalnej więzi, pomagając mu jechać szybciej i dostarczając więcej zabawy niż kiedykolwiek wcześniej. (dajcie mi adres jego dilera). Tym samym poprzeczka dla konkurencji wędruje wyjątkowo wysoko.

Ok. a czemu SupeCell jest taki fajny? Otóż, oprócz tego, że posiada wyżej wymienioną zawiechę MLINK, to jeszcze dysponuje mega skokiem 160mm oraz ową wypasioną geometrię, bo jak podkreśla sam Joe Breeze: "26ery potrzebowały 3 dekad, aby osiągnąć maksimum możliwości. To na nich opiera się dzisiejsza wiedza na temat zachowania się dużych kół. Wszyscy znają główne ich zalety, tzn stabilność i wyrównywanie nierówności, ale niewątpliwym kłopotem jest uzyskanie równie dobrej skrętności. W 29erach liczy się zatem niewielka baza kół, którą można osiągnąć poprzez skrócenie ogona oraz przodu. Joe Breeze podkreśla jeszcze, że w modelu SuperCell konieczne była nie tylko kontrola rozstawu osi, lecz również optymalizacja "trail" widelca i przodu. W SuperCell nie trzeba się głęboko pochylić, aby uzyskać mały promień skrętu.

A w cyferkach wygląda to następująco:

SUPERCELL S (17") M (18.5") L (19.5") XL (21")
Seat Tube 430 470 500 530
Top Tube - Effective 585 600 610 625
Head Tube 100 110 120 130
Seat Tube Angle 74.5° 74.5° 74.5° 74.5°
Head Tube Angle 70° 70° 70° 70°
Chainstay 449 449 449 449
Front Center 680,3 696,1 706,8 722,7
Wheelbase 1127,9 1143,7 1154,5 1170,4
Fork Offset 51 51 51 51
Bottom Bracket Height 336 336 336 336
Stack 598,9 608,3 617,7 627
Reach 418,9 431,3 438,6 451,1
Standover Height 765,5 765,2 768,1 775,1
Stem 80 100 100 110
Bar 710 710 710 710
Crank 175 175 175 175

Pitu pitu na temat zawiechy i gełometrii, a gdzie tu rower? 

"Super Komóra" występuje w trzech odmianach: TEAM, PRO, i EXPERT.  Podstawą całej trójki jest hydroformowalna rama ze stopu aluminium 6066, podwójnie cieniowanego. Jak przystało no fulla 29 anno domini 2014, wyposażono go w większość smaczków: główkę "tapered", sztywną oś 142x12mm, suport PF92, przednią przerzutkę montowaną bezpośrednio do gniazda w ramie. Cięgna przerzutek puszczono na zewnątrz, ale za to w pancerzu na całej długości. Poniżej zestawienie dzielnego trio:

SUPERCELL TEAM

2014 Breezer Supercell Team

Model SUPERCELL TEAM
Sizes S (17"), M (18.5"), L (19.5"), XL (21")
Color(s) Gloss Grey and Cyan
Main frame Breezer D'Fusion Hydroformed Custom-Butted 6066 Aluminum, Tapered Head Tube, BB92 Press-Fit Bottom Bracket, Sealed Cartridge Bearing Pivots
Rear triangle Breezer MLink Patented Suspension Sysytem, D'Fusion Asymmetrical Chainstays, 142 x 12 E-Thru Dropouts, Sealed Cartridge Bearing Pivots
Fork Fox 32 Float 29 FIT CTD w/ Trail Adjust, Kashima Coat, 1.5" Taper Steerer, 15QR Axle, Lockout, 120mm Travel
Rear Shock Fox Float CTD Boost Valve w/ Trail Adjust, Kashima Coat, 120mm Travel
Crankset Shimano Deore XT 10-Speed, Hollowtech II, 38-24T
Bottom Bracket Shimano BB92 Press-Fit Bearing System
Pedals -
Front derailleur Shimano Deore XT 10-Speed, Direct Mount
Rear derailleur Shimano Deore XT 10-Speed, SGS, Shadow Plus Design
Shifters Shimano Deore XT 20-Speed, I-Spec
Cassette Shimano HG-81 10-Speed, 11-36T
Chain KMC X10
Wheelset Shimano Deore XT 15mm Thru-Axle 32H CenterLock Front / Shimano Deore XT 12mm Thru-Axle 32H CenterLock Rear, WTB Frequency Race i19 TCS 29" Rims (Tubeless-Ready)
Tires WTB Bronson 29x2.2” TCS (Tubeless-Ready)
Brake set Shimano Deore XT Hydraulic Disc Brake, 180mm Front, 160mm Rear
Brake levers Shimano Deore XT Hydraulic Disc Brake
Headset FSA Orbit 1 1/8"-1 1/2", Fully Integrated, 36° ACB-Sealed, 7.8mm Aluminum Top Cover
Handlebar Oval Concepts 850SL, UD Carbon, 31.8, 710mm Wide, +/- 5mm Rise, 9° Sweep
Stem Oval Concepts 713, 3D-Forged 7050 Aluminum, 31.8, 6°/84°
Tape/grip Oval Concepts 600 Locking Grips
Saddle WTB Volt, Ti/Cro Tubular Rail
Seat post Oval Concepts 750, 3D-Forged 7050 Aluminum, 30.9mm

 SUPER CELL PRO

2014 Breezer Supercell Pro

Model SUPERCELL PRO
Sizes S (17"), M (18.5"), L (19.5"), XL (21")
Color(s) Gloss Black and Grey
Main frame Breezer D'Fusion Hydroformed Custom-Butted 6066 Aluminum, Tapered Head Tube, BB92 Press-Fit Bottom Bracket, Sealed Cartridge Bearing Pivots
Rear triangle Breezer MLink Patented Suspension Sysytem, D'Fusion Asymmetrical Chainstays, 142 x 12 E-Thru Dropouts, Sealed Cartridge Bearing Pivots
Fork Fox 32 Float 29 O/C CTD, 1.5" Taper Steerer, 15QR Axle, Lockout, 120mm Travel
Rear Shock Fox Float CTD Boost Valve, 120mm Travel
Crankset Shimano SLX 10-Speed, Hollowtech II, 38-24T
Bottom Bracket Shimano BB92 Press-Fit Bearing System
Pedals -
Front derailleur Shimano SLX 10-Speed, Direct Mount
Rear derailleur Shimano Deore XT 10-Speed, SGS, Shadow Plus Design
Shifters Shimano SLX 20-Speed, I-Spec
Cassette Shimano HG-62 10-Speed, 11-36T
Chain KMC X10
Wheelset Formula 15mm Thru-Axle 32H CenterLock Front / Shimano SLX 12mm Thru-Axle 32H CenterLock Rear, WTB Frequency ST i19 TCS 29" Rims (Tubeless-Ready)
Tires WTB Bronson 29x2.2” Race
Brake set Shimano M615 Hydraulic Disc Brake, 180mm Front, 160mm Rear
Brake levers Shimano M615 Hydraulic Disc Brake
Headset FSA Orbit 1 1/8"-1 1/2", Fully Integrated, 36° ACB-Sealed, 7.8mm Aluminum Top Cover
Handlebar Oval Concepts 650, 7050 Aluminum, 31.8, 710mm Wide, +/- 5mm Rise, 9° Sweep
Stem Oval Concepts 713, 3D-Forged 7050 Aluminum, 31.8, 6°/84°
Tape/grip Oval Concepts 600 Locking Grips
Saddle WTB Volt, Satin Steel Rail
Seat post Oval Concepts 750, 3D-Forged 7050 Aluminum, 30.9mm

 SUPERCELL EXPERT

2014 Breezer Supercell Expert

Model SUPERCELL EXPERT
Sizes S (17"), M (18.5"), L (19.5"), XL (21")
Color(s) Gloss White and Black
Main frame Breezer D'Fusion Hydroformed Custom-Butted 6066 Aluminum, Tapered Head Tube, BB92 Press-Fit Bottom Bracket, Sealed Cartridge Bearing Pivots
Rear triangle Breezer MLink Patented Suspension Sysytem, D'Fusion Asymmetrical Chainstays, 142 x 12 E-Thru Dropouts, Sealed Cartridge Bearing Pivots
Fork X-Fusion Slide 29 RL2, 1.5" Taper Steerer, LockX 15mm Axle, Lockout, 120mm Travel
Rear Shock X-Fusion O2 RL, 120mm Travel
Crankset Shimano M612 10-Speed, 40-30-22T
Bottom Bracket Shimano BB92 Press-Fit Bearing System
Pedals -
Front derailleur Shimano Deore 10-Speed, Direct Mount
Rear derailleur Shimano Deore XT 10-Speed, SGS, Shadow Plus Design
Shifters Shimano Deore 30-Speed
Cassette Shimano HG-62 10-Speed, 11-36T
Chain KMC X10
Wheelset Shimano Deore 15mm Thru-Axle 32H CenterLock Front / Shimano Deore 12mm Thru-Axle 32H CenterLock Rear, WTB SX19 29" Rims
Tires WTB Bronson 29x2.2” Comp
Brake set Shimano M445 Hydraulic Disc Brake, 180mm Front, 160mm Rear
Brake levers Shimano M445 Hydraulic Disc Brake
Headset FSA Orbit 1 1/8"-1 1/2", Fully Integrated, 36° ACB-Sealed, 7.8mm Aluminum Top Cover
Handlebar Oval Concepts 250, 6061 Aluminum, 31.8, 710mm Wide, +/- 5mm Rise, 9° Sweep
Stem Oval Concepts 313, 3D-Forged 6061 Aluminum, 31.8, 7°/83°
Tape/grip Oval Concepts 600 Locking Grips
Saddle WTB Volt, Satin Steel Rail
Seat post Oval Concepts 300, 3D-Forged 6061 Aluminum, 30.9mm

Cenowno jak zwykle....tanio nie będzie. Za topowy model Team trzeba będzie wybulić co najmniej równowartość $4099, za wersję PRO już tylko $3299, a za skromnego Experta, drobne $2599. Ciekawe, czy nowy 29er jest również produkowany w Polsce jak pozostałe Breezery (do niedawna na pewno były)?

 y