Fuego 3

W jednym z ostatnich niusów, gdzie zaprezentowałem włoskie, karbonowe "pasta party" obiecałem dwie rzeczy. Primo, pokażę pełną kolekcję włącznie ze wschodzącą gwiazdą 650B. Secundo - przedstawię cennik. Dziś dotrzymuję słowa.

 

Z jednej strony jeszcze nie mogę przywyknąć do widoku rowerów na średnim kole. Z drugiej zaś obserwując to, co dzieje się na rynku rowerów, zupełnie przestaję się dziwić, że wiele firm zrezygnowało z małej kiszki na rzecz średniego rozmiaru i przyszłoroczna oferta będzie obfitować w tego typu konstrukcje. Ot po prostu naturalna kolej rzeczy. Już nawet nie dziwi mnie tak gwałtowna popularność "średniaka" - mamy w końcu drugą dekadę XXI wieku.

Włosi znani ze swej konserwatywności udowodnili, że potrafią z fantazją "gotować" wspaniałe rowery. Titici, tylko potwierdza, jak szybko obecnie można dostosować się do potrzeb rynku, a przede wszystkim, że warto to zrobić, aby nie zostać w palcem w czarnej d..ie. Ciekawa oferta węglowych 29erów aż prosiła się zatem o uzupełnienie w postaci "średnich" braci. Mówisz masz! Powstały trzy modele. Technologicznie nie różnią się niczym od dużych. Ręcznie robione ramy, ta sama, wysoka jakość wykonania i te same patenty, o których mogliście przeczytać w poprzednim tekście. Tylko geometria odpowiednio przystosowana pod nowy rozmiar kółek.

Ale projektanci poszli o krok dalej - postanowili nas nieco zaskoczyć. Choć w kolekcji jest o jedną sztukę mniej niż dwudziestek dziewiątek, to flagowym modelem jest karbonowy, całkowicie zawieszony ścigacz FUEGO, a nie "sztywny ogon".

Fuego

To nie żaden ścieżkowiec, lecz rasowa maszyna do wygrywania. Zdaniem Titici, taki rower ma o wiele większe szanse rywalizować na szybkich i wymagających trasach XC, gdzie liczy się przyśpieszenie i zwrotność, niż 29ery - fizyki nie da się oszukać - mniejsi robią to zgrabniej i lepiej. Poza tym nie trzeba tak kombinować z geometrią, jak w przypadku dużych kółek.

                                 

MISURA 

XS 

S 

M 

L 

XL 

Seat tube

390

420

440

470

510

Top Tube

575

590

605

620

640

Head Tube

95

100

105

110

120

Chainstays

435

435

435

435

435

Fuego 3

Węglowy full Fuego jest naturalnie kwintesencją obserwacji czynionych przez włoskich ekspertów. System zawieszenia, to typowy cztero-zawias z asymetrycznym wahaczem. 100mm z przodu i z tyłu. Niemal wszystkie części zostały wykonane w włókna węglowego. Z anodowanego aluminium wycięto jedynie ruchome elementy wahacza - łączniki i haki tylnego koła. Przy okazji warto zauważyć, obecność rzadziej jeszcze stosowanej sztywnej osi 142x12, oraz, jak precyzyjnie i ładnie wyprodukowano gniazda tylnego koła wraz punktami obrotu. Rama jest bardzo lekka - zaledwie 2050g, co pozwala zbudować równie lekkiego "bujaka".

Fuego 1

 

 

Włoska zawiecha nie jest odkrywcza - bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach. Jeśli połączyć to odpowiednim damperem posiadającym np. platformę "pro-pedal", to rzeczywiście całość nie będzie przeszkadzać w sportowej jeździe.

Drugim w hierarchii jest średni braciszek Fielty Seven.

Fielty Seven

Jak łatwo domyślić się, rama tego modelu jest kopią 29era Fielty. Oczywiście zmieniono geometrię, ale wszystkie pozostałe zalety oraz właściwości są identyczne.

 

SIZE

XS

S

M

L

XL

Seat Tube

390

420

440

470

510

Top Tube

570

585

600

625

635

Head tube

100

105

110

115

125

Chainstays

420

420

420

420

420

Head Angle

71

71,5

71,5

71,5

71,5

Seat Angle

73,5

73

73

73

73

BB drop

48

48

48

48

48

BeOne 3

 

Dla przypomnienia, zastosowano ciekawy sposób łączenia górnej rury z główką, tzw "Fix-2-tube" oraz opatentowany system ISS, czyli mufy suportu zintegrowanej z dolną rurą, co w ostatecznym rozrachunku przekłada się na dużą żywotność i sztywność tej części ramy. Tylne widełki mają spiralny profil - to ponoć także pomaga przy amortyzacji oraz sztywności bocznej.

Fielty Seven 3

 

Titici proponuje wiele opcji wyposażenia, w zależności od zasobności portfela i oczekiwań klienta, niemniej za każdym razem jest to smakowite danie, którego podstawą jest mieszanka włoskich i amerykańskich częśći, jk np. koła FRM, napęd X.0

Trzecim, i zarazem ostatnim przedstawicielem linii 650B jest BeOne. 

BeOne

Tu także mamy do czynienia z przystosowaniem ramy 29" do wymogów średniego rozmiaru. BeOne jest bliźniakiem modelu BIG ONE, a więc tym teoretycznie skromniejszym karbonowym ścigaczem. Rzeczywiście, tu również zrezygnowano z niektórych "uszlachetniających" elementów i postawiono na prostotę konstrukcji, co nie oznacza, że Be One jest tani i niepełnowartościowy. Rama waży jedynie 1140g.

BeOne 2

 

 BeOne 1

 

Tabelka z cyferkami pokazuje, że nie ryzykowano z wymiarami i kątami. To nadal sprzęt zawodniczy.

SIZE

XS

S

M

L

XL

Seat Tube

390

420

440

470

510

Top Tube

570

585

600

625

635

Head Tube

100

105

110

115

125

Chainstays

420

420

420

420

420

Head Angle

71

71,5

71,5

71,5

71,5

Seat Angle

73,5

73

73

73

73

H) Altezza Mov. Cen.

297

297

297

297

297

BB drop

48

48

48

48

48

Titici nie jest liderem na włoskim rynku rowerowym, lecz z pewnością marką rozpoznawalną. Na uwagę zasługują wszystkie karbonowe konstrukcje, a także bardzo rozsądne podejście do klienta. Rowery są dopracowane z uwzględnieniem indywidualnych oczekiwań użytkowników jak kolor lub wymiary. To niebagatelna sprawa, gdyż obróbka karbonu, konieczność tworzenia odrębnych form jest bardzo kosztowna i wymaga sporego doświadczenia. Tego drugiego Włochom nie brakuje...Co się zaś tyczy cen.. Chmm..w komentarzach pod poprzednim artykułem oraz w kilku mailach padło pytanie o kasę :).

 Michał Śmieszek