Geometria roweru mtb rama 0

 

 

Tym razem podejmę próbę wirtualnego stworzenia idealnej ramy górskiego sztywniaka na 29” kołach. Za bazę, punkt odniesienia posłuży mi posiadany Felt w rozmiarze 19,5”, któremu w moim mniemaniu niewiele brakuje, by móc nazwać go wzorem. Proszę wziąć pod uwagę, że pacjent ma 187cm wzrostu i proporcje ciała , które nie odbiegają od norm.

Mateusz Nabiałczyk

Efektywna długość górnej rury – 625mm – spora wartość, należąca jednej z najdłuższych w tego typu konstrukcjach, pozwala na wyciągnięcie sylwetki, utrzymanie środka ciężkości w ramie, a nie poza nią, co w efekcie daje poczucie stabilności i pewności prowadzenia. Umożliwia użytkowanie mostka rzędu 90-100mm, uważam ten parametr za odpowiedni

 

Długość główki – 120mm –dużo, konkurencja stara się trzymać okolic 100mm, ale czy to jest właśnie idealny wymiar? Te 10-20mm dociąża przednią oś, poprawia aerodynamikę, ale obie cechy można poprawić wspornikiem kierownicy o kącie 12-18*.  Natomiast nie tak łatwo jest poprawić sztywność połączenia amortyzatora z ramą, a ta jest wyraźnie niższa...może więc zostańmy przy tych 120mm

 

Kąt rury podsiodłowej – ok. 73* - właśnie tyle zagwarantuje nam odnalezienie optymalnej pozycji kolan względem pedałów, osobiście preferuję jazdę z wysoką kadencją, 73,5* korygowane jest seatbackiem. W tym przypadku większość producentów mieści się w akceptowalnym przedziale 72-73,5”, więc tak naprawdę nie ma się czym martwić.

 

Kąt główki – 72* - ideał, zapewnia odpowiednie dociążenie obu osi, większa rozwartość poprawia zwinność, lekko upośledzoną przez długi tylni trójkąt (względem 26”)  i większą średnicę koła .

 

Tylni trójkąt – 445mm  - przy moim wzroście ideał, jednakże tę wartość delikatnie uzależniłbym od wzrostu i dla 15-17” proponował 440mm, taka długość stanowi kompromis pomiędzy zwrotnością a przyczepnością na wzniesieniach.

 

Wysokość mufy – trudno jest wyrazić konkretną liczbą, gdyż uzależnione jest to od opon, a nie przychodzi mi do głowy jakaś sensowna metoda pomiaru, gwarantująca rzeczowość danych. Natomiast bez mrugnięcia okiem można powiedzieć, że wypadałoby, aby oś była ciut poniżej osi tylnego koła. Taki zabieg pozwoli m.in. płynniej podjeżdżać dzięki obniżonemu środkowi ciężkości i lepszej trakcji.

 

Baza kół – okolice 1100mm – ten parametr jest mi niezwykle trudno opisać, gdyż zarówno sama wartość, jak i towarzyszące jej cechy roweru, powiązane są z wcześniej omawianymi.

 

Zbieramy wszystkie te dane do kupy, szukamy naszej perfekcyjnej ramy i…okazuje się, że wszystkie te warunki spelnia najnowsza rama firmy, której nazwa wszystko wyjaśnia - Niner Air 9 Carbon. Przypadek?