http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/amortyzatory/Traverse_Prong29/Prong_29_new.jpg

Jeśli twoje odnóża same się usztywniają podczas jazdy, to wiedz, że coś się dzieje. Albo masz skuteczne lekarstwo przepisane przez seksuologa, albo twój amortyzator zatarł się na amen.  Rozwiązanie jest jedno - "bądź sztywny jak Pal Azji!"

Michał Śmieszek

 

 

Kolarze z libido mają nierzadko problemy, ale tym razem znaleźliśmy rozwiązanie idealne na przypadek, gdy dla użytkownikowa 29era amortyzator jest najprawdopodobniej zbędnym elementem roweru. To także jedyny słuszny przedmiot kultu dla zadeklarowanych wyznawców religii: bożka Onana, sztywności-ponad-wszystko oraz "pure MTB". Do czego zmierzam? Ano, do całkiem świeżej propozycji manufaktury Travers Bikes z UK, która specjalizuje się w produkcji tytanowych, zwykłych 29erów, 29erów na plusie oraz fat-bajków. 

Mowa o karbonowym sztućcu Travers Prong 29, który jest właściwie całkowicie nowym projektem Michael'a Travers'a w stosunku do poprzedniego modelu. Tamten był niczego sobie, co możecie zobaczyć na fotkach z testu pół-tłuściocha Rudy Fat 29+, ale obecne widły są co najmniej o klasę lepsze. Skoro tamten nie był zły, to czemu Travers zdecydował się na zupełnie świeży produkt? Życie, Panie, życie...wymyślenie widelca od nowa wymogli na nim sami użytkownicy tytanowych ram Travers uzbrojonych w sztywne widelce. Brakowało im paru elementów, jak na przykład mocowania na bidon, ale przede wszystkim "odpowiedniego" prześwitu między lagami a oponą. Ostatecznie prościej było zaprojektować Prong 29 od nowa, niż kombinować z dotychczasowym modelem.

Prong29

Nowy wideł ma wyjątkowo atrakcyjne parametry. Na dzień dobry powala ultralekka waga: 640g!!! Prong jest długi - 485mm, co jest odpowiednikiem amortyzatora o skoku 100mm. Geometria widelca została skorygowana pod kątem obecnie produkowanych ram z przednią amortyzacją. Wyprzedzenie widelca wynosi 42mm. Wspomniany prześwit to aż 97mm! Bez problemu przyjmie zatem każdego kapcia 29, włącznie z tymi najtłustszymi - 3 calowymi balonami 29+. Michael Travers podkreśla uniwersalność nowego modelu właśnie ze zwględu na rosnącą popularność wszędołazów na kole 29+.

Prong 29 new

Pron29 legs Pron29 QR15 legs

Ponadto nowy Prong 29/29+ posiada gniazda hamulca w systemie Post-Mount oraz to co dla Nas najważniejsze - mocowanie przedniego koła na sztywną oś QR15mm. To nadal rzadkość w tej kategorii osprzętu rowerowego. Oczywiście, tradycyjne rozwiązanie "na szpilkę" będzie dostępne i z pewnością nie trzeba obawiać się uciekających kół z haków. Niemniej zdecydowanie praktyczniejsze jest przejście na QR15mm. Stożkowa, karbonowa rura sterowa ma długość aż 30cm, więc na pewno trzeba ją będzie zdziebko upiłować. 

Prong29 PM

Jednym z największych atutów nowego modelu jest obecność gniazd pod bidon lub inny szpej rowerowy. Zaimplementowano je na obu lagach. Travers Prong 29 jest w tym momencie bodajże drugim na świecie widelcem wyposażonym w takie rozwiązanie. Być może śmiejecie się z czegoś takiego, ale trzeba pamiętać, że Travers Bikes specjalizuje się w rowerach przeznaczonych do ekspedycji, wielodniowych eskapad i etapowych rajdów "endurance". Takie duperele są naprawdę przydatne.

Prong29 Project 1 Prong29 Project

Prong29 bottlecage inserts

Widelec przeszedł pozytywnie i "z górką" testy jakościowe, między innymi popularny EN14766. To także główny powód tak późnego debiutu, bowiem pierwsze informacje mieliśmy już na początku roku, ale wpierw sztuciec musiał zdać wszystkie wymagane przez europejskie prawo egzaminy. Udało się! Oprócz dwuletniej gwarancji niech potwierdzeniem jakości będzie brak ograniczeń wagowych! Już zacieram ręce, bo jedna sztuka będzie mogła bezpiecznie trafić do testu pod moje ciężkie i grube dupsko.

Cena za takie sztywne monstrum to 329GBP, czyli około 1740PLN. To sporo, choć dla entuzjastów "pure MTB" oraz specjalistów od eksploracji niezbadanych ścieżek kwota do przełknięcia. 

"Let's get rigid"

(Info&Photo: Travers Bikes.com)English version  below: